Tips voor de werkgever bij outplacement
Heeft u een outplacementtraject ingekocht voor uw medewerker en bent u benieuwd wat u en uw medewerker staat te wachten? In dit artikel wordt uitgelegd hoe outplacement het beste kan worden ingezet en welke uitdagingen u als werkgever kunt verwachten.
Met outplacement wordt uw medewerker geholpen met het vinden van een nieuwe baan bij een andere werkgever. Meestal wordt het outplacementtraject uitgevoerd door een gespecialiseerd outplacementbureau. Met jet inkopen van outplacement laat u als werkgever goed werkgeverschap zien, u laat immers zien dat u geeft om de toekomst van uw (ex) werknemer(s).
Is outplacement altijd succesvol?
Een outplacementtraject is niet altijd per definitie succesvol. U en uw werknemer kunnen tegen uiteenlopende problemen aanlopen. Het kan gebeuren omdat er te weinig aanbod in realistische vacatures is en het vinden van passend werk dus lastig is. Hierdoor kan het voorkomen dat het traject te lang duurt of uiteindelijk zonder positief resultaat – een nieuwe baan voor uw medewerker – moet worden afgesloten.
Oom te voorkomen dat het traject mislukt is het van belang dat er voorafgaand aan het zoeken naar een nieuwe baan eerst goed wordt gekeken naar wat echt passend is voor uw medewerker. Waar zijn of haar interesse liggen en welke sturingsmechanismen (benodigde salaris, reisafstand, drijfberen, etc.) op uw medewerker van toepassing zijn. Aan de hand van heroriëntatie en het doorlopen van een testfase waarbij competenties, opleiding, interesses en drijfveren worden vastgesteld kan een realistisch zoekprofiel worden gemaakt. Het zoekprofiel bestaat uit realistische beroepsmogelijkheden waarmee gezocht kan worden naar vacatures in de regio. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van vacatureplatforms, websites van werkgevers en het netwerk van de outplacementcoach.
Uw werknemer is minder goed bemiddelbaar dan gedacht
Het is aan het outplacementbureau om voorafgaand aan het outplacementtraject de kansen van uw medewerker goed in kaart te brengen. Als de medewerker nog niet goed bemiddelbaar is zal beargumenteerd moeten worden wat daar dan voor nodig is. Wanneer dit niet is gebeurd plukt men daar later vaak de zure druiven van. De bemiddeling naar een nieuwe baan wordt dan aanzienlijk moeilijker. Of een medewerker goed bemiddelbaar is hangt verder ook af van leeftijd, opleiding, gezondheid, werkervaring, motivatie en de mate van zelfreflectie.
Het outplacementtraject duurt langer dan verwacht
Uiteraard gaat met het zoeken naar een nieuwe baan de nodige tijd gepaard. Maar soms kan outplacement ook te lang duren. Bijvoorbeeld wanneer de zoekrichting niet realistisch gedefinieerd is, zoals hierboven is omschreven. Het is van belang dit dan alsnog te doen zodat er een nieuw plan kan worden gemaakt en de bemiddeling richting nieuw werk kan worden bijgestuurd.
Outplacement bij ziekte
Wanneer outplacement wordt ingezet bij een zieke of herstellende werknemer kan het zo zijn dat het herstel vertraging oploopt waardoor de belastbaarheid van de deelnemer nog niet optimaal is. In deze situatie kan er beter gekozen worden voor een spoor 2 re-integratietraject.
Verminderde motivatie werknemer
De verhouding met uw werkgever is verre van optimaal en/of uw medewerker zet zich niet optimaal in voor het traject. Deze situatie kan voorkomen worden wanneer er gestart wordt met outplacement nadat de vaststellingsovereenkomst is getekend en de werknemer dus definitief is ontslagen. Dit voorkomt ook dat de werknemer elke vacature of sollicitatie met zijn huidige functie vergelijkt. Aangetoond is dat de wendbaarheid van werknemers die deelnemen aan outplacement zonder dat er definitieve duidelijkheid is over het ontslag bij hun huidige medewerker stukken lager is.