Outplacement naar ondernemerschap
Outplacement naar ondernemerschap kan een optie zijn wanneer u gecoacht wilt worden in het opzetten van een eigen bedrijf, al dan niet in combinatie met het bemachtigen van een (parttime) baan.
Meestal hanteren we bij Werkcontact het volgende stappenplan:
1. Welk doel wilt u bereiken?
Welke doelen wilt u wanneer bereikt hebben? In de meeste gevallen is het nuttig te bepalen waar je onderneming/activiteit moet “staan” over één en over twee jaar. Breng in kaart welke krachten van buiten de onderneming u daarbij helpen en welke u daarbij tegenwerken (kansen en bedreigingen). Zorg dat de doelstellingen specifiek zijn (omzet, kosten, aantal klanten, etc.), meetbaar en realistisch. Maak een concurrentie-analyse.
2. Wat is uw doelgroep?
De meest interessante doelgroepen klanten verdienen de eerste aandacht. Onderzoek en breng in kaart waar de doelgroepen behoefte aan hebben. Vergeet daarbij de behoefte van de finale consument niet, als uw bedrijf B2B opereert. Past de doelgroep bij u en bij uw overige activiteiten? Heeft de doelgroep voldoende omvang en koopkracht om uw doel te bereiken?
3. Welke positie wilt u innemen?
Wat zijn de onderscheidende elementen waardoor u herkenbaar bent in uw markt? Over het algemeen kunt u het beste streven naar duidelijke herkenbaarheid (specialisme) die u opgebouwd heeft in uw eigen regionale markt. Mond-tot-mond reclame gaat dan vanzelf voor u werken. Omschrijf welk imago bij die positie past en hanteer dat consequent.
4. Hoe bouwt u een zakelijk netwerk op?
Maak een spreadsheet van alle mensen die u kent (naam én telefoonnummer) en criteria waarmee ze iets voor u kunnen betekenen. Geef een puntenwaardering per persoon en per criterium (eventueel gewogen) en saldeer de scores. Sorteer vervolgens zodat de belangrijkste mensen bovenaan de lijst komen staan en vraag actief of ze u willen helpen, bijvoorbeeld door je te helpen aan namen van potentiële klanten uit hun eigen netwerk.
Ga naar bijeenkomsten van businessclubs of netwerkbijeenkomsten, maar ook naar die van (sport-) verenigingen, etc.; overal waar u met (potentiële) klanten in contact kunt komen. Zorg dat u in één minuut kunt vertellen waar u met uw activiteit voor staat (en wat de afnemer daaraan heeft) op een dusdanige manier dat de ander zegt: “Dat is interessant! Laten we een afspraak maken.”
5. Welke marketing gaat u inzetten?
Om (nieuwe) klanten te werven moet u actief en planmatig naar buiten treden. Kies uit de vele mogelijkheden (organische vindbaarheid internet/website vakbeurs, bedrijvenkontaktdagen, telemarketing, persoonlijk bellen, direct mail, advertenties, sponsoring, etc.) en voer ze in volgorde van belangrijkheid uit. Denk eraan dat u op elk moment “vindbaar” moet zijn voor opdrachtgevers (brancheverenigingen, internet; organisch op belangrijke trefwoorden, etc.). Maak gebruik van de pers als u bedrijf/activiteit nieuwswaarde heeft (free publicity met een veel hogere attentiewaarde dan advertenties). Denk aan een goed verzorgde (en vindbare!) website en wervende visitekaartjes, brochures, briefpapier, etc. dat het gekozen imago ondersteunt.
6. Hoe haalt u meer uit bestaande klanten?
Informeer uw relaties regelmatig over nieuwe activiteiten en betrek ze bij de ontwikkeling van uw bedrijf.
Maak van klanten langdurige relaties; dat levert meer op dan alleen besparing op tijd en geld voor acquisitie. Zorg voor persoonlijke aandacht, wees attent, uit uw waardering voor de relatie, breng ze in contact met potentiële klanten voor hen, etc.
Meer weten over coaching naar ondernemerschap? Vul dan het contactformulier in en wij nemen vrijblijvend contact met u op.
Lees hier meer over de verschillende regelingen van UWV