Outplacement en loopbaanadvies
Een mens besteedt een derde van zijn of haar leven op de werkvloer. Het is dan ook heel normaal dat velen zich af en toe afvragen of het werk wat men doet nog wel passend is.
Situaties die twijfel kunnen oproepen, zijn bijvoorbeeld een onaangename werksfeer of een reorganisatie. Ook persoonlijke problemen, zoals een gebrekkige balans tussen werk en privéleven, kunnen de ontwikkeling van een werknemer beïnvloeden. Wanneer er zich zaken voordoen op de werkvloer en verandering gewenst is, staan er altijd twee opties open: doorgaan of op dezelfde plek blijven. Veel mensen verkiezen de laatste optie, uit angst om de sprong in het onbekende te maken. Echter, kiezen voor vooruitgang kan juist resulteren in meer energie, werkplezier en arbeidsproductiviteit. Om u in dit proces te ondersteunen en begeleiden, biedt Werkcontact, al dan niet in combinatie met outplacement, een loopbaanadviestraject aan.
Wat kan Werkcontact doen
Werkcontact is gespecialiseerd in het ondersteunen van zowel werknemers als werkgevers bij outplacement en spoor 2 re-integratie. Dit komt vaak ten goede aan beide partijen. Wanneer een werknemer en werkgever er samen niet meer uitkomen, wordt er vaak een loopbaanadviseur of outplacementbureau ingeschakeld. De combinatie van de kennis en ervaring van de loopbaanadviseur of outplacementcoach, samen met de inzichten, ervaringen en het zelflerend vermogen van de werknemer, leidt meestal tot waardevolle oplossingen.
Het proces van loopbaanadvies
In het proces van loopbaanadvies worden werknemers of werkzoekenden geholpen bij het verkennen van een geschikte functie. Veel medewerkers hebben vaak niet voldoende inzicht in hun persoonlijke situatie. Een loopbaanadviseur kan de situatie onbevooroordeeld bekijken en waardevolle oplossingen aandragen voor een betekenisvolle vervolgstap in hun carrière.
Loopbaanadvies helpt om duidelijk in kaart te brengen wie iemand is, wat zijn of haar vaardigheden en wensen zijn, en waarom deze belangrijk zijn. Daarnaast wordt er gekeken naar hoe deze doelen gerealiseerd kunnen worden.
De loopbaanadviseur van Werkcontact biedt begeleiding in verschillende fasen. Hij of zij start met een intakegesprek om een diagnose te stellen en de situatie grondig in kaart te brengen. Vervolgens ontvangt de kandidaat een advies, inclusief een professioneel plan van aanpak. De loopbaancoach kan ook coaching of training aanbieden ter voorbereiding op sollicitatiegesprekken, ondersteuning bieden bij het opstellen van sollicitatiebrieven, vaardigheden testen om de competenties van de kandidaat te evalueren, of outplacement-processen starten. Al deze stappen dragen bij aan een soepele overgang naar een nieuwe baan.